Dietetik.ro: Ce influente negative aduce prezenta gunoiului menajer in mediu, in afara de evidentul deranj peisagistic si olfactiv? Care sunt implicatiile pentru sanatatea noastra? Let’s Do It Romania: Chiar daca uneori poluarea mediului inconjurator este un rezultat al cauzelor naturale cum ar fi eruptiile vulcanice, cea mai mare parte a substantelor poluante provine din activitatile umane. In cazul gunoiul menajer aruncat in natura, mai ales in cantitati mari, putem vorbi despre poluarea atmosferica, a solului si apei. Conform cercetarilor s-a demonstrat ca prezenta unor compusi poluanti in aer determina reactii chimice care favorizeaza formarea unui compus dominant cu influente nocive intr-un anumit loc. Se inregistreaza o transformare metabolica intensa a celulelor normale in celule tumorale sub influenta substantelor poluante din atmosfera. Datorita gunoiului prezent in ape se produce un proces artificial de imbogatire cu materii organice si cu substante nutritive (nitrati, fosfati etc.) a apelor lacurilor si a baltilor. Prin actiunea sa pe termen lung, acest fenomen face ca apele sa fie din ce in ce mai sarace in oxigen, distrugand in final fauna acvatica. In ciuda purificarii apei potabile prin metode diverse, o parte din substantele ce contamineaza raurile pot fi gasite in apa potabila, ceea ce pericliteaza sanatatea locuitorilor din zona. Rezultatul: Poluarea mediului sub diverse forme si implicit, un atentat la sanatatea noastra. D: Descrie-ne putin procesul de cartare. LDIR: Cartarea are o importanta capitala intrucat constituie baza efortului logistic ce va asigura cadrul pentru curatarea mormanelor de gunoi. Sunt trei tipuri de cartare. Cartare organizata (evenimente de cartare, organizate oficial de echipa LDIR) • voluntarii inregistrati pe site-ul proiectului pentru activitatile de cartare vor fi contactati in timp util, inainte de weekendul in care se va desfasura evenimentul din regiunea lor si vor primi informatii legate de punctul de intalnire si programul celor 2 zile • conform instructiunilor primite prin e-mail, voluntarii se intalnesc la data si ora comunicata, in locul stabilit (“punctul de informare”) • voluntarii sunt impartiti in echipe de cate 3-4 voluntari (un sofer si 2-3 copiloti), astfel incat fiecare echipa de cartare sa detina un mijloc de transport si un GPS • pe parcursul zilei, in grupuri, se realizeaza instructaje in privinta modului de desfasurare a actiunii de cartare • se distribuie echipelor de voluntari harti detaliate cu traseul ce trebuie parcurs • urmatoarea zi (duminica) are loc activitatea propriu-zisa de cartare Procesul de cartare Echipa formata in cadrul trainingului pleaca in cautarea mormanelor de gunoi. – La identificarea acestora una dintre persoane analizeaza marimea si compozitia mormanului (PET, aluminiu); cunoasterea compozitiei este necesara deoarece pe ea se bazeaza planificarea logistica. – Se determina coordonatele GPS ale punctului; acestea vor fi incarcate la sfarsitul zilei pe Internet si vor aparea pe harta deseurilor – Se realizeaza 2-3 poze care vor fi, de asemenea, incarcate – Cartare independenta, cu traseu Cartarea independenta reprezinta procesul de identificare a mormanelor de gunoi care se face pe cont propriu, in limita timpului disponibil, cu propriile materiale de lucru si mijloace de transport, intr-o anumita zona pe care voluntarii o aleg. • voluntarii trebuie sa se inscrie pentru activitatile de cartare completand formularul disponibil pe site • trebuie citite cu atentie “Manualul de Cartare”, “Instructiunile de Siguranta” si “Fisa pentru Inventarierea Mormanelor” • voluntarii trebuie sa verifice pe site-ul proiectului daca au inceput cartarile individuale cu traseu in judetul de care sunt interesati (conform calendarului de cartari) • in cazul in care actiunile au demarat in respectivul judet, voluntarii pot verifica pe pagina http://intranet.letsdoitromania.ro/harta/zone/ care trasee sunt disponibile si isi pot alege un traseu nealocat • voluntarii iau legatura prin e-mail/telefon cu coordonatorul/verificatorul de cartare din acel judet si ii comunica numarul traseului ales (contactele acestora vor fi disponibile pe aceasta pagina, pe masura recrutarii lor); • voluntarii realizeaza cartarea zonei respective, conform traseului primit, colectand toate datele necesare din “Fisa pentru Inventarierea Mormanelor”, urca informatiile colectate in baza de date si trimit un mail coordonatorului/verificatorului de cartare prin care anunta faptul ca au terminat (va trebui anuntata atat finalizarea traseului, cat si a procesului de introducere a datelor); – Cartare independenta, fara traseu Cartarea independenta fara traseu este recomandata in special pentru zonele care nu pot fi acoperite prin cartarea pe baza de traseu prestabilit. Acestea sunt in principal zonele fara infrastructura rutiera adecvata (mai ales arealele montane sau sub-carpatice) sau puncte aflate la distante semnificative de drumuri (de exemplu, interiorul padurilor). Cartarea independenta fara traseu reprezinta mai degraba o metoda complementara de identificare a mormanelor de gunoi, decat una menita sa inlocuiasca parcurgerea sistematica a teritoriului prin cartarile pe trasee prestabilite. Ea poate fi realizata fie in cadrul unei iesiri dedicate pentru identificarea mormanelor, fie in cadrul unei excursii cu alt scop principal (divertisment, plimbare etc.) Este recomandat ca voluntarii, in cazul in care nu au participat la instructajele din cadrul evenimentelor organizate de cartare, sa discute personal sau telefonic cu coordonatorul/verificatorul de cartare din judet, pentru a primi toate detaliile necesare si a li se raspunde la eventualele intrebari D: Cum ar putea cititorii Dietetik sa se implice, inainte de marea colectare, in acest proces de cartare care va fi extrem de important in succesul actiunii? LDIR: Cititorii sunt chemati sa participe la actiunile de cartare. Cel mai important lucru este sa transmita mesajul ca in data de 25 Septembrie se va face curatenie in toata tara si ca din acea zi vom avea o Romanie mai curata. Toate formele de implicare sa gasesc in sectiunea Implica-te a site-ului www.letsdoitromania.ro Pentru actiunile organizate de cartare, ii rugam pe cititori sa urmareasca calendarul publicat la http://www.letsdoitromania.ro/cartarea/, precum si sa ia legatura cu Coordonatorii de Cartare din judetul respectiv, ale caror contacte vor fi facute publice. D: Ce se intampla cu gunoiul care nu este depozitat intr-un morman propriu-zis ci este imprastiat prin diverse zone? La identificare mormanului se determina daca acesta este compact sau dispersat. In cazul in care este dispersat se precizeaza in fisa mormanului acest lucru, imediat cerandu-se o estimare in saci. Ca si coordonate GPS vor fi luate coordonatele unui punct din acea zona. LDIR: Exista posibilitati de a ridica si gunoiul de pe diverse proprietati private, nefolosite, care au devenit depozite de gunoi si de unde gunoierii nu il ridica fiindca nu au autorizatie de acces? Prin acest proiect ne propunem curatarea mormanelor de gunoi din arealele naturale ale tarii. Intrucat conform legii nu putem intra cu voluntari pe proprietatile private, chiar daca scopul este strangerea gunoaielor depozitate ilegal, vom colabora cu autoritatile pentru a se lua masuri in acest caz. D: Ce va insemna o Romanie mai curata pentru moralul populatiei? LDIR: Oamenii pot fi educati pornind de la o Romanie curata. Cei care arunca gunoiul necorespunzator vor fi mult mai usor identificati si sanctionati. Este importanta educatia, dar aceasta va fi completata de sanctiuni. Oamenii vor fi mult mai responsabili si increzatori. Daca nu vor constientiza impactul deseurilor asupra mediului, atunci cu siguranta vor stii ca exista reguli de depozitare a acestora. D: Cum stati cu inscrierile pentru marea colectare? LDIR: Deocamdata sunt 1.745 persoane inscrise pe site, din care 573 persoane de contact / lideri de echipa si 1.172 membri de echipa. Trebuie insa tinut cont ca mai sunt peste 3 luni pana la Marea Curatenie si ca numarul de inscrieri se va accelera pe masura ce ne vom apropia de ziua Z. In Estonia spre exemplu, erau 10.000 persoane inscrise cu 2 saptamani inainte de marele eveniment; in urmatoarele 2 saptamani s-au inscris alte 30.000, iar in ziua Z au mai venit inca 10.000 persoane neinscrise pe site, ajungandu-se la un total de 50.000 participanti.