L’Assiette Champenoise e o afacere de familie crescuta cu grija in Champagne, una dintre cele mai renumite provincii din Franta. Restaurantul e la parterului unui conac asezat in centrul unui parc imens aflat in nord-estul Frantei. Este singurul restaurant nou care a primit trei stele in Ghidul Michelin 2014, care a premiat peste 600 de restaurante din Europa. L’Assiette Champenoise ridica la 27 numarul restaurantelor frantuzesti care au 3 stele Michelin. Localul a fost inclus pe lista de recomandari datorita retetelor pline de personalitate create de bucatarul sef Arnaud Lallement, care indeplineau toate criteriile impuse de conducerea publicatiei. Cum trebuie sa arate un restaurant ca sa primeasca numar maxim de stele Michelin? Simplu, trebuie sa indeplineasca un set de criterii de care se tine cont inca din 1930. Unul dintre ele este maiestria de care da dovada bucatarul in tehnica gastronomiei. Felurile de mancare trebuie sa fie preparate perfect. Expertii Michelin sunt interesati de expresia personalitatii bucatarului si daca aduce sau nu ceva nou in gastronomie. Chef Lallement spune ca succesul se datoreaza echipei pe care o are in bucatarie, dar si clientilor. Este drept, clientii localului nu sunt orisicine. Sunt oameni care iti permit sa plateasca pana la 189 de euro pentru un meniu. Anul trecut tot un restaurant frantuzesc a primi cele trei stele Michelin. E vorba de restaurantul "La vague d’or" de la Saint-Tropez, condus de tanarul bucătar Arnaud Donckele, in varsta de numai 36 de ani. Restaurantul premiat anul trecut functioneaza in regim exclusivist. Este deschis doar sase luni pe an, de la mijlocul lui aprilie, pana la mijlocul lui octombrie. Ofera o varietate mare si greu de tradus, de feluri de mancare, totul, la preturi astronomice: cel mai ieftin meniu ajunge la 170 de euro, fara vin inclus. Secretul restaurantului parizian care-si mentine cele trei stele Michelin de 7 ani Este vorba despre celebrul "Meurice" de pe Rue de Rivoli. Restaurantul reuseste sa-si mentina cele trei stele obtinute in 2007, cu toate ca bucatarul-sef parasise locul la sfarsitullui 2012. Cristi Roman de la Foodblog.ro spune ca pentru un bucatar, dar si pentru restaurant, o stea inseamna recunoastere, respect, apreciere si afaceri din ce in ce mai bune. "Practic, cu o stea Michelin in buzunar, orice bucatar are serviciu bun asigurat pe viata, in multe regiuni ale lumii, daca este serios in ceea ce face. Daca esti suficient de inventiv si de constant, sansele sa primesti recunoasterea Ghidului Michelin sunt destul de mari". Cat de scump e un restaurant cu stele Michelin? Bloggerul culinar Cristi Roman spune ca un restaurant Michelin poate fi deseori mai ieftin decat unul care nu se afla in celebrul Ghid. "Multi cred ca automat e si mai scump un restaurant Michelin, insa sunt cazuri in care preturile sunt la fel sau poate chiar si mai mici decat in multe restaurante de "firma", dar care au un nivel mai scazut in bucatarie. Diferenta consta in respectul pentru calitatea ingredientelor, in timpul si rabdarea acordate pentru a prepara un fel de mancare, in modurile de preparare (dar nu mereu) si, evident, in simtul artistic prin care bucatarul aranjeaza farfuriile." Ghidul Michelin e numit si Ghidul rosu Ghidul Michelin, poreclit adesea "ghidul rosu" este de fapt un anuar de restaurante si hoteluri, lansat la inceputul secolului trecut de fabricantul de cauciucuri Michelin. In fiecare an, in functie de criterii foarte stricte, ghidul selectioneaza peste 4.600 de hoteluri si 3.400 de restaurante din Franta, despre care da informatii si aprecieri extrem de succinte, maximum trei randuri pentru fiecare restaurant, indiferent de numarul de stele. Michelin a devenit astfel unul dintre cele mai vechi si celebre ghiduri, vandut, spune editorul sau, in zeci de milioane de exemplare de la prima data a aparitiei in 1900. Prima publicatie din 1900 s-a lansat cu ocazia expozitiei universale din acel an de la Paris si era de fapt un ghid publicitar oferit celor care cumparau cauciucuri Michelin. Se regaseau in paginile sale lista putinelor garaje din acea vreme, a medicilor de la tara si cateva harti de orase franceze. In 1900 existau in Franta 2.400 de masini. Incepand cu 1920, ghidul rosu incepe sa fie vandut, dar apar si primele restaurante inauntru, semnalate de clienti sau de primii inspectori anonimi, cei care aveau sa dea note ulterior. In 1926 apare de altfel primul clasament, iar cinci ani mai tarziu, cel care este si astazi in vigoare, cu una, doua sau trei stele. Extinderea ghidului Michelin Au început sa apara ghiduri Michelin consacrate nu numai restaurantelor gastronomice franceze, ci si din alte tari. Exista printre altele ghiduri rosii ale Belgiei, Olandei, Italiei si Germaniei, dar si unele consacrate principalelor orase europene. Din 2008 exista si primul ghid rosu extra-european, e vorba de cel consacrat restaurantelor din Tokio. Se spune ca 90 de mii de exemplare ale acestei publicatii ar fi fost vandute numai in prima zi. Exista deja opt restaurante japoneze, care au trei stele. Primul restaurant chinezesc trei stele a fost semnalat in ghidul Michelin pentru Hong-Kong si Macao, in editia 2009. Chiar daca este tot mai mult in concurenta cu bloggerii culinari, ghidul Michelin continua sa fie venerat de profesionistii sectorului, in timp ce pentru turistii straini ramane o adevarata referinta gastronomica.